Goblins ve Machinarium


Tarihin en komik bulmaca oyunlarından bir tanesidir Goblins. Ve tabi ki en deli dolu ekiplerinden bir tanesi.

Yeni nesilde de Machinarium’u denedim. Bir tanesi eski güzel günleri, diğeri de yeni nesilin beni sevindiren tarafını hatırlattı bana, iyi oldu.

Not: Resimler hoşuma gidene göre seçilmiştir.

Goblin’i 286 zamanlarımda oynamıştım. DOS günlerinden bahsediyorum yani. Babamın ofisinden gelen bir IBM bilgisayar vardı ve ufaklık zamanlarımın en güzel hatıralarının çoğunun sahibidir.

Elimizde kullanabileceğimiz üç farklı yetenekteki goblinle, bulmaca çözerek macerayı bitirmeye çalışıyorduk. Enteresan ve garip bir oyun olmasının yanında, kafası deli dolu çalışmayan adamı oynayamayacağı, fikir bile yürütemeyeceği bir oyun olarak kendini gösterdi.

En basitinden bir örnekle, oyunun ilk bölümünde gidip üzerinde boğa kafatası olan sütuna vurun. Sonra düşen boynuzu yerden alıp üfleyin. Onu üfleyince düşecek olan dala sihir kullanın ve bölümü geçin. Böyle biraz deli saçması işte.

Machinarium ise aslında birkaç senelik geçmişi olan bir Flash oyunu. İnternet üzerinden birkaç kez denemiş olmama rağmen, zaman yokluğundan fazla zaman ayıramamıştım. Şimdi neyse ki bilgisayar için CD sürümü yayınlandığından dolayı, geniş geniş kaydet oyna yapılabiliyor. Yapımcısı da çılgın atan Botanicula’nın ekibi…

Machinarium’un konusu da güzel. Her insanın içindeki “temelde kahraman olma” mantığından yola çıkarak, “önce kendi popomu bir kurtarayım” şeklinde ilerliyoruz. Çöplerle birlikte evinden atılan minik robotu canlandırdığımız oyunda, hikayeyi tamamlayıp sevgilimize ulaşmak asıl amaç.

Machinarium’un da oynanışı Gobliiins ile aynı. Bunda da kafayı biraz “çatlak” düşüncelerle çalıştırıp bölümleri geçmek gerekiyor.

Buna da örnek vermek gerekirse; başladığınız yerde önce birkaç kez küvete tıklayın. Ardından göğsünüz olacak metal aksamı alın. Kafanızda yukarı doğru çekip boyunuzu uzatın ve bebeğe tıklayın. Bebeği faremsi roboto verin ve gidip mıknatısı alın. Yandaki yığından kabloyu çekin ve bununla mıknatısınızı birleştirin. Sağa ilerleyip demir botuya tıklayın ve biraz eğin. Şimdi mıkatıslı ipinizi ucunda kullanın, sonra da karşıya geçin.

İki oyun için de fikirlerim hep egzotik. Bu tarz yaratıcı ve adamı deli eden yapımların hep artması taraftarı oldum. Belki içinizdeki şeytan “Call of Duty, Need For Speed, Sniper Elite V2 oyna, bırak bunları” diyor olabilir. Kendisine saygımız var ama adam olsun. Durdurun onu ve bağımsız oyunların (Machinarium’dan bahsediyorum, Gobliiins para ve düdük hesabı şu anda) tadını yakalayın.

Gobliiins’in yenisi Kalypso Entertainment tarafından yayınlandı. Fiyatına göre çok başarılı bir oyun. Her ne kadar iki boyuttan üçüncüye geçmiş olsa da, oyunun deliliğinden hiç ödün verilmemiş. Serinin ilk 3 oyununu GOG (http://www.gog.com) üzerinden 6$ karşılığı edinmek mümkün. Son oyun şu an zaten satışta hala. Carrefour’da bile görüyorum.

Machinarium ise komple bağımsız. Yapımcı ve dağıtıcı stüdya aynı. 10$ bedeli hak ediyor. Kendi sitesinden (http://amanita-design.net/) satın alınabilir.

Goblins resimleri;

Ve Machinarium;

Ben diyorum ki:

